Łapki na kierownicy.
Kierownicę trzymamy tak, jak pozwala nam nasza pozycja w samochodzie. Musi być ona przede wszystkim wygodna i komfortowa, czyż nie? Nie!
Najważniejsze jest to, aby zawsze mieć kontrolę nad samochodem. „Mydełko Fa”, „Dojenie Krowy”, „Bębenek” – zachowania ilustrowane przez te hasła* nie powinny nam się zdarzać za kierownicą. Nie wszystko, co jest dla nas wygodne, pozwala nam utrzymywać pełną kontrolę nad samochodem. Dlatego zawsze trzymamy ręce na kierownicy za piętnaście trzecia, w miejscach, gdzie często są specjalne wyprofilowania pod dłonie. W ten sposób w jeździe szosowej wszystkie zakręty możemy pokonać nie odrywając rąk od kierownicy, jeśli nie trzeba jej obracać więcej niż ok. 90 stopni w jedną albo w drugą stronę.
W mieście nierzadko musimy bardziej się nakręcić – ciasne skrzyżowania, ronda, zaułki. Tu również najważniejsza jest kontrola koła kierownicy. Wyboje czy śliska nawierzchnia – to może sprawić, że pojedziemy nie tam gdzie chcemy. Aby najefektywniej skręcać, zawsze skręt zaczynamy tę samą ręką, w którą stronę chcemy jechać. Kładziemy ją na szczycie kierownicy, na „godzinie 12” i pewnym chwytem ciągniemy w dół do momentu gdy znajdzie się ona „na godzinie szóstej”. W tym czasie druga ręka przesuwa się po kierownicy zgodnie z jej ruchem „za ręką ciągnącą”, a po przekroczeniu godziny 12, przejmuje „ciągnięcie” w dół. Jeśli musimy pogłębić skręt, ręka która pierwsza „ciągnęła” wraca na godzinę 12 i przejmuje dalsze ciągnięcie kierownicy. Stosując taką przekładkę możemy bardzo szybko skręcić kierownicą zawsze kontrolując jej ruch. Co ważne nasze ręce są wówczas zawsze gotowe do tego, aby „odkręcać” kierownicą w drugą stronę. Warto ćwiczyć to w codziennej jeździe, aby wykształcić w sobie nawyk. W sytuacji zagrożenia nasz umysł odruchowo wybierze to rozwiązanie, które stosujemy najczęściej.
Najważniejsze: pewny chwyt kierownicy „za piętnaście trzecia”, w jeździe szosowej nie odrywamy rąk od kierownicy.
Ważne jest również aby dobrać odpowiednią pozycję za kierownicą, tak aby móc prawidłowo operować kołem kierownicy. Szerokości!
Akademia Bezpiecznej Jazdy, EnjoyDriving
*Hasła wyjaśniamy na naszych imprezach i odradzamy stosowania tych dziwnych sposobów operowania kierownicą.