Stosując się do zasad ruchu drogowego i podstaw bezpiecznej jazdy, prowadzimy pojazd tak, aby mieć jak najlepszą widoczność na drogę za łukiem. Robimy to po to, aby jak jak najlepiej dostosować prędkość oraz tor jazdy do warunków panujących za zakrętem.
Kiedy dojeżdżamy do łuku drogi, a nasz pas ruchu jest dość szeroki, wchodzimy w zakręt od strony zewnętrznej do łuku, następnie płynnie zbliżamy się do wewnętrznej mniej więcej na wysokości środka zakrętu, a po pokonaniu tego punktu znów „wypuszczamy” płynnie auto do strony zewnętrznej. Oczywiście wszystko to w ramach naszego pasa ruchu ? Załóżmy, że pokonujemy prawy łuk, nasze kolejne czynności wyglądają następująco:
a) przed zakrętem zbliżamy się do osi jezdni, oceniamy jak wygląda droga za łukiem i jak ostry jest ten zakręt, zwalniamy, gdy jest to konieczne, jeszcze przed wejściem w zakręt, możemy zredukować bieg. Zawsze pokonujemy zakręt na już wcześniej przygotowanym biegu.
b) od miejsca rozpoczęcia łuku, prowadzimy auto płynnym ruchem do prawej krawędzi, zbliżając się do niej na wysokości środka zakrętu, oczywiście zostawiamy bezpieczny dystans od krawężnika czy linii, żeby móc uniknąć kolizji np. z pieszymi idącymi drogą, których wcześniej nie dostrzegliśmy. Nigdy nie zmieniamy biegów, gdy jedziemy już w zakręcie, a o jeździe na tzw. „luzie” w ogóle zapominamy ?
c) za środkiem zakrętu płynnie zmniejszamy skręt kierownicą, by tam gdzie łuk się skończy, znów znaleźć się przy osi jezdni. Zachowujemy bezpieczny dystans od wymijanych pojazdów. Na wyjściu można dodać lekko gazu, gdy warunki drogowe na to pozwalają.
Rysunek ilustruje prawidłowy tor jazdy przy pokonywaniu prawego zakrętu. Kolejny rysunek przedstawia, jak poprawny tor jazdy, pozwala „widzieć dalej”.
Podsumowując:
– bezpieczeństwo: zmniejszamy siły próbujące „wypchnąć” auto z zakrętu
– bezpieczeństwo: przeszkody i samochody za zakrętem dostrzegamy wcześniej
– płynna, wygodna i bezstresowa jazda dla pasażerów
Pamiętajmy:
– patrzymy dalej niż na najbliższy łuk! Przed wejściem w zakręt powinniśmy dostosować jazdę do dalszego odcinka drogi, np. kolejnego łuku, przeszkody, wysepki etc.
– Najszybciej i najbezpieczniej pokonamy łuk drogi kierując się maksymą: wolniej wejdziesz, szybciej wyjdziesz
– nie odrywamy rąk od kierownicy, układ „za 15 trzecia”
– biegi zmieniamy tylko przed pokonywaniem zakrętu
Bardzo ważnym aspektem jest poprawny chwyt kierownicy, oraz precyzyjne dodawanie i ujmowanie gazu, które są opisane w innej części naszej Akademii